Historien om Schmidt Køkkener er historien om en mand og hans ønske om at tilbyde solid kvalitet til private hjem. Det er historien om hvordan dette ønske og måden at drive forretning på, er gået i arv til generationer, med den intention at optimere processen, dels for at tage hensyn til miljøet og dels for fortsat at være den foretrukne leverandør af nye køkkener, badeværelser og unikke indretningsløsninger.
27 årige Hubert Schmidt starter sin egen virksomhed med speciale i byggeri af énfamilieshuse.
Hubert Schmidt ser et behov for også at kunne levere møbler og åbner en fabrik i Türkismühle i regionen Saarland, der på dette tidspunkt tilhører Frankrig.
Efter en folkeafstemning bliver Türkismühle og Saarlandregionen en del af Tyskland. Hubert ønsker at værne om den tætte kontakt til sine franske kunder, og starter derfor endnu en fabrik i Lièpvre. Her produceres det første køkkenskab under navnet Cuisines Schmidt – Schmidt Køkkener.
Huberts datter, Antonia, gifter sig med Karl Leitzgen, og parret overtager ledelsen af virksomheden. Ud fra et ønske om mere moderne og funktionelle køkkener formår parret at slå navnet Schmidt Køkkener fast, og virksomheden vokser.
Schmidt Køkkener mere end femdobler deres produktionsareal og investerer i det nyeste produktionsanlæg, der nu gør virksomheden i stand til at fremstille køkkenmoduler på den mest effektive måde.
Virksomheden ændrer navn til SALM – Societé Alsacienne des Meubles, men producerer fortsat de kendte kvalitetskøkkener under navnet Schmidt Køkken, og efterspørgslen er stigende.
Virksomheden åbner endnu en produktionsenhed på 15.000 m2 i byen Selestat og samtidig går virksomheden på markedet i England under navnet Schmidt Kitchen.
Schmidt indtager det tyske marked da de køber den gamle fabrik i Türkismühle tilbage og starter en tredje produktionsenhed op. Virksomheden råder nu over 90.000m2, 600 ansatte og omsætter for 65 mio Euro.
Schmidt indtager, i samarbejde med de 200 butikker, de franske tv-skærme med reklamekampagner, der understreger, at Schmidt køkkener er et mærkevarekoncept.
Schmidt Køkken rykker ind i Skandinavien, og med et nyt nordisk hovedkvarter beliggende i Kolding, fortsætter kæden sin vækst.
Kæden laver til nogle nye tv-reklamer en markedsføringsgimmick, hvor samtlige butikker forklædes som lagkager, i forbindelse med fejringen af de mange butikker.
SALM udvider produktionen til også at omfatte badeværelser og tilbehørsprodukter.
Firmaet mister Karl Leitzgen. Ledelsen af firmaet overgår til Antonia Leitzgen og den administrerende direktør Jean Marie Schwabs.
SALM får sin første officielle certificering, og bliver som den første franske møbelproducent ISO9001-certificeret på baggrund af virksomhedens kvalitetsledelse.
Eksperter siger på TV at Schmidt Køkkener er smukke, åh så smukke, og det til en pris fra 25.000 franc (3.810 euro)
SALM overtager en fabrikant af stole og borde og udvider sortimentet med møbler, der matcher køkkenerne.
Produktionen i Selestat udvides til 34.000m2 og fabrikken huser et af de største samlebånd for bordplader i Europa, og virksomheden begynder nu i højere grad at fremstille elementer, der er tilpasset i forhold til ergonomi og arbejdsflade.
Schmidt begynder at producere en række indretningselementer fremstillet på mål, og da produktionen nu omfatter både badeværelser og indretningselementer, fjernes ordet Cuisine fra logoet. Koncernen har nu 450 butikker fordelt, hovedsageligt i Europa, men bl.a. også i Kina, Ny Kaledonien og Reunion.
Nye trends, nye farver og nye stilretninger gør deres entré hos Schmidt, og der fremstilles 40 nye køkkenmodeller.
Karl og Antonias datter, Anne, træder ind som ny administrerende direktør for SALM og åbner samtidigt et træningscenter i Frankrig, der skal sørge for korrekt uddannelse og træning af de mange butiksindehavere, således at Schmidt kæden kan drives ens over hele verden.
Schmidts mangeårige fokus på bæredygtighed og miljøhensyn bærer frugt, og virksomheden modtager som Europas eneste køkkenfabrikant en triple ISO-certificering og som den første franske møbelproducent, det fornemme franske miljøcertifikat NF. Kun to år senere bliver virksomheden PEFC Certificeret, da produktionen nu helt og aldeles hviler på træ dyrket i bæredygtige skove.
Historien om Schmidt er historien om kærligheden til godt håndværk, loyalitet, succes og vækst på baggrund af en solid holding til kvalitet og at vores behov i dag ikke skal imødekommes på bekostning af fremtidige generationer.
Alle henvendelser om salg, reklamationer mm. skal ske til den lokale Schmidt butik. Find en Schmidt butik nær dig.
Spørgsmål vedr. presse, markedsføring og andet kan rettes til:
Schmidt Nordic : Slotsgade 22 1. th : 6000 Kolding, Danmark : info@schmidt-nordic.com : T: +45 4131 1101